Leta i den här bloggen

lördag 14 februari 2009

Dag 12294 - Den 33:e Alla hjärtans dag

En dag om året måste alla med en relation ägna en hel dag åt att ge presenter och visa kärlek, vare sig man vill eller inte, dagen som egentligen är menad att man skall spendera med sina mest betydelsefulla har blivit lite av en panik i magtrakten dag! Dagen som är helvetet för många singlar, där det påminner dem om hur ensamma och misslyckade dom är. Sjukt! Vem gillar alla hjärtans dag egentligen? Jag är inget större fan av någon av alla dessa påhittade dagar som endast är till för att dölja alla andra av årets 364 dystra, mörka och djävulska dagar. Skall man bara ägna 1 av 365 dagar åt kärlek och omsorg? Varför inte sprida ut lite över året i stället så kanske känslorna blir lite mer spontana och äkta. Saknar alla hjärtans dags motsvarighet, typ "alla brustna hjärtans dag", eller "sprida galla över alla du hatars dag", "alla döda ateisters dag" eller något annat oreligöst. Nu halkade jag plötsligt in i religionens fotspår, inget jag frivilligt gör annars. Men hur har Erik Belfrage spenderat sin morgon då? Förmodligen sur med tidningen uppe vid näsan, ätit gammalt bröd och druckit vidbränt kaffe! Nej inte alls, har haft en alldeles förtjusande morgon, faktiskt! Lugn och lagom kärleksfull. God frukost som min fru omsorgsfullt förberett. Jordgubbar, varma frallor, kokta ägg, kardemumma kaffe och ost. Gott var det. Barnen studsar omkring i köket som vilken morgon som helst. Glada och fulla av energi. En fyrtiofem minuter senare och ny skiten så sitter min son och tittar på "morgonfilm" som han finurligt uppfann när an ropade till mig genom en låst toalettdörr. Jag hade inte mage att stänga av då jag själv för några år sedan myntade uttrycket "frukostfilm" tillsammans med en av mina gamla filmälskar vänner. Vi var arbetslösa och ville komma upp tidigt, så då träffades vi såg en film och käkade frukost! När min treårige son säger något så genialt kan jag inte mer än smälta som margarin i varmt potatismos. Kärleksfulla kramar till dem i min omgivning som förtjänar det önskar jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar