Min Filmblogg: Mannajas film
Leta i den här bloggen
torsdag 11 december 2008
Dag 12229 - Belöningen
måndag 8 december 2008
Dag 12226 - Mitt liv hittills
Dag 12212 - Doften av disktrasa
Då var det måndagsmorgon igen. Min högra tumme värker efter helgens flytt. Kylan gör ju inte det bättre. Men fint är det från köksfönstret. Har precis kört iväg familjen, Jennyh tog barnen till dagis sedan skall hon upp till lasarettet och jobba idag. Sitter nu vid köksbordet och avnjuter ett stort glas kaffe och radion står på i bakgrunden. Morgonpasset pågår. Bill Gates polare Charles Simonyi som gifte sig med den hälften så gamla svenskan Lisa Persdotter är samtalsämnet. Det måste ju vara kärlek där, det förstår ju varenda kotte. Åldern har ingen betydelse... eller pengar... makt... lämnar ämnet.
Utsikterna för dagen: skall åter till Sigynsgatan 13, gamla adressen, och samla ihop resterande "skräp" och försöka bli färdig. Har endel att måla samt spackla... Ett par grejor har stått i min väg när min vrede visat sitt ansikte. Spackel och färg skall sopa dessa spår under mattan. Jag kliar mig i min tvåveckors stubb och känner plötsligt en svagt sur doft som nafsar mitt känsliga luktsinne. En stilla rysning startar i ryggslutet och banar väg mot nackhåren. Min första reaktion är att föra handen mot näsborrarna och lukta lite mer! Jag avskyr den sura doften av gammal disktrasa men kan inte låta bli. Varför gör man så? Bland det värsta jag vet, när man har en doft eller snarare en stank om fingrarna utan ett handfat inom räckhåll. Jag plågar mig själv genom att lukta om och om igen och påminna mig själv om hur illa det luktar. Doften av metall en annan klassiker. Funderar på att läsa dagens Borås Tidning som ligger jämte mig. Jennyh står och tjatar om att jag skall köra henne till jobbet så hon hinner ta en kopp kaffe innan, lite lätt irriterande. Men så får det bli, övertalad IGEN. Hon kom tillbaka efter att hon lämnat barnen (en liten parentes ifall någon undrar). Nu är det för mycket ljud, radion... Jennyh... tidningsblädrande... får ta en paus.
Dag 12210 - "Pessimism" is my middle name!
lördag 22 november 2008
Dag 12210 - Lådinvasionen
-Pappa det komme mea snö! Utbrast Emil bakom mig när han glatt tittar ut genom fönstret som vetter mot Orregatan. Snön faller vackert i gatlyktornas sken. Bilarna utanför täcks av ett mjukt täcke i den mörka och minusgradiga lördagskvällen. Mysigt. Nu glömde jag för en sekund allt jobbigt. Skall försöka vara kvar i den känslan en stund till... Nu är jag tillbaka. Kalle Anka skrattar sitt något elaka skratt på teven. Emil hoppar i soffan och äter lördagsgodis. Jennifer sover hos gammel mormor inatt. Jennyh jobbar natt. Ett monsterpass hon råkade ut för denna helg. Imorgon bär det av med Emil till mormor igen. Jag skall fortsätta med flytten och hoppas med lite hjälp från brorsan om han är i Borås. Måste avsluta och bryta alla kopplingar med djävulens boning. Skönt att starta om på nytt i denna mycket mindre men mysigare lägenhet. Skall när allt lugnat ner sig börja arbetet med hemmabion som jag skall ha i källaren. Riktigt roligt projekt. Något jag ser fram emot. Måste starta träningen nästa vecka igen. Har haft paus denna vecka på grund av flytten och muskelvärk efter för hård träning. Är inne på en kreatinkur nu och mina triceps och muskelfästerna värker. Funderar på att dra ner på kolhydraterna inom kommande veckor för att slimma kroppen lite. Proteinrikt och kolhydrat snål mat. Muskelmassan har ökat avsevärt den senaste tiden. Men har fått lite ovälkomnande gram fett också. Ätit lite för mycket skit vissa dagar. Fram till jul borde jag sköta mig ialla fall. Funderar på att skriva lite varje dag om vad jag äter kanske gör det hela lite lättare. Nu skall jag koppla av resten av lördagen och bara njuta i soffan.
onsdag 19 november 2008
Dag 12207 - Trötta steg
lördag 1 november 2008
Dag 12189 - Fest med kompisarna
Dagen har varit seg och ganska njutbar. Inget speciellt har hänt. Barnen har kutat omkring och bara busat. Hoppat i sängen och stöka ner hör ju till favoriterna. Roligt att se glädjen i ögonen men det är ganska jobbigt. Hela tiden är man rädd att de skall slå sig, speciellt Ninni som hela tiden tar efter storebrorsan. Hon är lite väl våghalsad för sitt eget bästa. Städa är ju inget som hör till favorit sysselsättningarna. Så det brukar ju bli vi som får göra det, Jennyh och jag. Men Emil får allt hjälpa till efter många om och men. Får nog försöka få den här gruppen att bli lite mer social, ingen lätt uppgift men ett atppert försök kostar inget... om jag vågar. Fredriks lilla dotter har visat sig här under kvällen, mycket söt. Hon har växt ordentligt sedan jag såg henne sist. Det var ett tag sedan. Lite blyg och känslig för blickar från oss har lett till endel tårar. Nu lägger jag ner för kvällen.
torsdag 30 oktober 2008
Dag 12187 - Två sidor
-Pappa jag är hemma!
Underbart att höra, ett par sekunder senare kommer han in till mig och ger mig en kram, han verkar var på bra humör. Strax efteråt kommer Jennifer också med raska steg emot mig. Du lyser jag upp ganska mycket. Barnen sprider sån glädje och kärlek. Nu skall jag umgås lite med familjen. Låsa in mina negativa tankar för en stund och öppna för den andra sidan.
tisdag 28 oktober 2008
Dag 12185 - Utrotningen
torsdag 16 oktober 2008
Dag 12173 - Kampen
Sluten som en mussla och vill därifrån. Funderar hela tiden på nya projekt som aldrig blir av. Detta stämmer inte helt visserligen. Har målat lite det senaste och det ger mig styrka. Älskar att måla, om det blir bra. Har slutfört en målning och påbörjat en annan. Ett självporträtt (den svart/vita). Jag är placerad i centrum med min fru till höger och mina "demoner" på andra sidan. Kampen som jag har var dag som jag aldrig blir av med. Den andra (i färg) är färdig och ganska mörk. En man med sår på halsen, en snara i centrum, bakgrunden. I månskenet kan man tyda en kvinnlig vålnad som halv döljer sig bakom trädet. Sammanhanget lämnar jag åt fantasin hos betraktaren. Jag får ur mig ilska, glädje och sorg genom målningen. Ungefär samma känslor som jag har när jag skriver. Har nu första stycket till en bo
k i mitt huvud, inte printat ner det än. Men det kommer bli en delvis självbiografisk blandat med fiktiva ideér. Skall bli kul bara jag börjar.Flytten går för tillfället på tomgång. Har börjat iordningsställa endel men resten ligger på is. Hoppas vi kommer i ordning innan jul. Vill inte att verkligheten och mardrömmarna skall stråla samman då blir allt kaos.
I helgen är jag ensam med barnen. Jennyh skall iväg till Tranås och träffa sin kusin och umgås med henne. Det är roligt att det äntligen blir av hon har länge längtat efter detta. Imorgon fredag kommer brorsan hit vi skall laga lite mat och bara ha en trevlig kväll. Skall bli riktigt roligt. Kanske skall Emil med mina föräldrar under helgen så jag får lite avlastning. Annars hittar vi på något roligt. Det känns ganska bra nu när jag ser orden skrivna. En hel del positiva händelser trots allt. Alla mörka vrår lyser med sin frånvaro för en liten stund, skönt, vilken frihet om man kunde känna så här jämt. Att alltid känna belastningen på axlarna av dåligt självförtroende och rädsla för verkligheten är tärande. Den klaustrofobiska känslan att vara fastbunden och inte kunna röra ett finger. Förlamning och svårigheter att andas. Varje andetag kan ibland vara en kamp. Som att sitta inlåst i en smutsig stinkande bur med ett band som drar åt runt mina lungor. Långsamt pressas jag ihop och luften sipprar ur mig tills blodet samsas med svetten som pressas ur porerna över hela min kropp. Paniken exploderar inom mig. De dova ljuden av mitt hjärtas tunga slag överröstar världen omkring mig. Tårarna fyller mina ögonhålor och gör mitt syn suddig. Det kryper i fingrarna och fötterna snart domnar de bort. Snart är min kropp livlös och tynar bort i ensamheten i evigheten utan ett spår i historien. Mardömmen blir till verklighet, snart hoppas jag hinner göra något innan återvändsgränden är för trång så jag ej kan vända om. Mörkret lägger sig jag ser inget allt är mörkt och tyst. Jag ropar men jag har ingen luft. Stämbanden kan inte ljuda utan bränsle. Hoppas någon finner mig jag vill finna en utväg och lyckas. Jag vill ha ett liv under solen där lyckan är en del av min vardag.