Leta i den här bloggen

torsdag 21 februari 2013

ShapeUp Club

Skaffade mig ett konto på ShapeUp Club för ett tag sedan för att försöka gå ner i vikt. Har gått upp några kilon under hösten då jag tränat en hel del och ätit kreatin och mycket mat. Det resulterar ju i många extra kilon och inte bara muskelkilon. Startade på 102 kg i början av veckan, fast låg på 104 strax innan jul. Tänkte komma ner till 90 kg på sikt. BMI (Body Mass Index) går inte rikigt att följa när man styrketränar. Skulle jag använda den siffran skulle jag behöva gå ner till 75 ungefär, vilket är helt orimligt utan att tappa en hel del muskelmassa, det vill jag inte. Hur som helst rekommenderar jag ShapeUp och den App som finns att ladda ner. Mycket enkel att använda, går att skanna streckkoder vilket gör att det inte tar många minuter att registrera maten man stoppar i sig. En stor fördel jämfört med dieter är att du kan äta allt, fast man bör ju välja mat med förnuftet, nyttig mat kan man ju helt enkelt äta mer av och bli mätt. Ganska självklart. Eftersom jag gillar statistik och listföra så är detta perfekt. Tävla mot sig själv är ju alltid kul. Har ju min anteckningsbok där jag bokför mina träningsresultat också, går ju även att göra här och se kaloriförbrukningen. Ser inte mycket negativt i detta. Känns som att jag äntligen hittat en bra metod efter LCHF (som bara gett mig mer problem med halsbränna och magkatarr) och fettfria bantningsmetoder. Blir tråkigt i längden. Tror mer på att allsidig kost är bra i långa loppet för hälsan. Kan inte vara bra att utesluta kolhydrater eller fett helt och hållet, men däremot sänka intaget av dessa är ju inte negativt. Alkohol är ju också en stor fälla, bastuölen är ju inte nödvändig, men god med måtta givetvis. Duktig jag är... ett tag iaf förhoppningsvis eller till nästa byggarperiod, för den kommer annars blir styrketräningen tråkig och dagboken likaså.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar