Min Filmblogg: Mannajas film
Leta i den här bloggen
tisdag 26 februari 2013
Natur = avkoppling
Det är så rofyllt att komma ut i naturen, bort från alla ljud och måsten. Stressen som annars alltid finns där försvinner och jag kan andas. En utflykt i solen med kaffe och en glad familj räcker långt. Behövs oftare. Beger mig ut nu, fast inte många meter från huset denna gång.
måndag 25 februari 2013
Nästan vår
Vilket underbart väder! Vaknade upp med att solen värmde min panna. Vårljus gör mig glad. Satt ju uppe och såg hela Oscarsgalan i natt och lyckades somna vid åtta tiden imorse. Några timmars sömn senare är jag hyfsat pigg. Lunchen jag precis inmundigat bestod av potatisklyftor (hemgjorda), ugnsmorötter, fläskfilé och två stekta ägg. Det var ett hopkok från gårdagens rester. Känner att jag måste bege mig ut, inte bestämt om promenaden skall ha gymmet som mål eller om jag bara skall traska runt planlöst. Målet är att jag måste bränna lite kalorier, åt lite för mycket under nattens timmar... Inte bra. Nej en kaffe och sedan improviserar jag, hej!
Skickat från Mannajas iPhone
Skickat från Mannajas iPhone
Seth MacFarlane en nytändning
Gillar det jag ser, öppningen av Oscarsgalan har än så länge bjudit på många förlösande skratt. Seth MacFarlane har humor! Vilket visserligen inte var någon nyhet när mannen ligger bakom "Family Guy", "American Dad". Kul att den gamla kufen William Shatner dyker upp under inledningsnumret. Ser fram emot fortsättningen av natten...
Humor
Ojojoj va Filip snodde orden ur min mun. Kan inte sluta förvånas över alla korkade människor som intervjuar utan att orden överhuvudtaget har någon som helst betydelse. Bara ett gigantiskt påopererat leende. Här är the Mother of them all...
Värdparet: Filip & Fredrik
Oscarsgalan 2013
Nedräkningen har börjat till galan som börjar vid 2.30 med OTRC (On the Red Carpet) Röda mattan. Ganska ointressant enligt mig, alla slickar varandras bakdelar och visar upp sina nysträckta ansikten och sina anorektiska kroppar. Inte sett många av de nominerade i år, somnade till "The Sessions" igår vilken jag inte var alltför imponerad av, av det jag såg. Vet ju sedan tidigare att när en skådis antar sig en roll med ett handikapp så är den röda mattan utrullad. Får se färdigt den trots allt och inte döma den i förväg. "Silver Linings Playbook" däremot rekommenderas, like it alot!
söndag 24 februari 2013
Söndag vid Hoffsnäs
Barnen och jag åkte på utflykt ut i solen, blåsten och kylan vid Hoffsnäs, men det var underbart ändå. Promenerade, klättrade i träd och fikade. Nu sitter barnen matta med röda kinder uppkrupna i soffan.
Träningslördag
Emil följde med mig till gymmet idag, lyckades dock inte få ett kort på honom där han såg glad ut. Blev hur som helst ett bra benpass, kände mig mycket stark och orkade lägga på rejält i övningarna.
torsdag 21 februari 2013
ShapeUp Club
Skaffade mig ett konto på ShapeUp Club för ett tag sedan för att försöka gå ner i vikt. Har gått upp några kilon under hösten då jag tränat en hel del och ätit kreatin och mycket mat. Det resulterar ju i många extra kilon och inte bara muskelkilon. Startade på 102 kg i början av veckan, fast låg på 104 strax innan jul. Tänkte komma ner till 90 kg på sikt. BMI (Body Mass Index) går inte rikigt att följa när man styrketränar. Skulle jag använda den siffran skulle jag behöva gå ner till 75 ungefär, vilket är helt orimligt utan att tappa en hel del muskelmassa, det vill jag inte. Hur som helst rekommenderar jag ShapeUp och den App som finns att ladda ner. Mycket enkel att använda, går att skanna streckkoder vilket gör att det inte tar många minuter att registrera maten man stoppar i sig. En stor fördel jämfört med dieter är att du kan äta allt, fast man bör ju välja mat med förnuftet, nyttig mat kan man ju helt enkelt äta mer av och bli mätt. Ganska självklart. Eftersom jag gillar statistik och listföra så är detta perfekt. Tävla mot sig själv är ju alltid kul. Har ju min anteckningsbok där jag bokför mina träningsresultat också, går ju även att göra här och se kaloriförbrukningen. Ser inte mycket negativt i detta. Känns som att jag äntligen hittat en bra metod efter LCHF (som bara gett mig mer problem med halsbränna och magkatarr) och fettfria bantningsmetoder. Blir tråkigt i längden. Tror mer på att allsidig kost är bra i långa loppet för hälsan. Kan inte vara bra att utesluta kolhydrater eller fett helt och hållet, men däremot sänka intaget av dessa är ju inte negativt. Alkohol är ju också en stor fälla, bastuölen är ju inte nödvändig, men god med måtta givetvis. Duktig jag är... ett tag iaf förhoppningsvis eller till nästa byggarperiod, för den kommer annars blir styrketräningen tråkig och dagboken likaså.
Värk, ständigt denna VÄRK!!!
Än en gång sjukdom i familjen, Emil började klaga på att höger öra värkte igår kväll. Själv har jag så förbannat ont i axeln, strålar upp mot nacken, ut i ryggen och ner i höger armen. Inte sovit något vidare inatt. Fick som tur va recept på Citodon, brukar va det enda som hjälper någorlunda. Har försökt med det mesta för att bli av med detta problem som jag konstant haft sedan 2 1/2 år nu. Sjukgymnastik, elstötar, akupunktur, kortisonspruta, smärtstillande och rehab övningar. Förmodligen är det en skada av rotator cuffen, läst lite om det och symptomen stämmer väldigt bra. Har röntgat och svaret blev då pinchning, vilket skulle blivit bättre av lättare träning och mer vila, men icke. Hoppas nu inte det har blivit en bestående skada, då brukar endast kirurgiskt ingrepp hjälpa... :( och det vill jag ju helst inte. Skall försöka öka träningen av rotator cuffen och hålla tummarna.
Skickat från Mannajas iPhone
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)