Leta i den här bloggen

torsdag 11 mars 2010

Dag 12684 - Det våras för ägget

Vilken skitdag... nej faktiskt inte. Det har varit en alldeles ypperligt vacker dag, kanske inte med solsken och värme men med ett som alltid lika trevligt och givande gruppterapi möte. Trevligt låter verkligen inte rätt när det gäller psykiska problem, ångest och depression men mitt i allt helvete kan ett lugn infinna sig. Konstigt nog bland andra "knäppskallar" kan man känna sig lite mänsklig och synlig för en stund. DET är trevligt. Sedan kommer det upp en hel del ångestfyllda berättelser, känslor, tankar och trauman men man bearbetar det i alla fall en smula mer än vad man annars gör innanför hemmets gråa väggar eller under skivstången på gymmet där jag bearbetar ilskan och strävar efter målet att bli "perfekt", en liten överdrift. Men man är ju adligt och ariskt född (ironi) får väl skriva det så inte dödshoten börjar välla in i min redan problemfyllda värld. Den enda guden jag hackar på med köttyxan är mig själv... fan jag är på ganska gott humör och känner att humorn flödar och skuttar lika fort och ur mina tankar som grodorna ur min mun (läs fingrar). Hur nu det går till. Träffade en likasinnad inbiten filmfantast idag, en Alingsåsare med öronen på plats. Vi gjorde lite filmbyten i bagaget på våran glänsande Audi A6 och snackade film tills tungan slog bakut och placerade mig bakom ratten för hemfärd. Kul att snacka loss lite med liknande nörd. Fick inbjudan till "Den magiska biodagen" i Alingsås den 10 april. Skall bli kul om jag nu kan deltaga. Skräckfilmskväll med allt vad genren står för. Måste dit, tänkte kolla med lillbrorsan om han vill hänga på. Nej nu blir det ÄGG! Går ju på diet, kolhydratsfattig sådan så ägg blir det i stora lass och proteiner, kött, fisk, kyckling och annat levande som sallad och tomat. Några kilo lättare och lite mer muskler ;) Härligt, våren är snart här! God kväll alla monsterdiggare

2 kommentarer:

  1. Hur är de man bör äta om man vill gå ner resp.gå upp i vikt?

    SvaraRadera
  2. Beror ju lite på vad du menar med det, vill du gå upp i vikt eller ner? En ganska bra start att reda utdet först. Gå upp i muskelmassa eller fett... förmodligen muskelmassa du menar.

    Ett sätt för att minska i vikt, bli av med fettet och inte muskelmassa, skala bort så mycket kolhydrater som möjligt (bröd, pasta, potatis) ät ordentligt med protein och regelbundet. Gärna en dag i veckan (förslagsvis lördag) då du kan chocka kroppen med högt kolhydratintag för att sedan återgå till lågt intag igen. Försök få i dig minst 2g/kg protein per dag. (ex vikt 100 kg motsvarar alltså 200 g protein/dag)

    Vikt nedgång ca 1kg/v.

    Vill du däremot gå upp i vikt i muskelmassa, viktigt med proteinet öka intaget per kg och lägg till extra snabbakolhydrater i samband med träningspass, gärna en kreatinkur tillsammans med detta. Ordentliga mål vid regelbundna tider.

    SvaraRadera