Leta i den här bloggen

tisdag 26 februari 2008

Dag 11941 - Varför är dåliga filmer så bra?

Bland vänner som känner mig är det väl ingen hemlighet att jag är ett filmfreak. Vad kanske inte alla vet är att jag älskar dålig film. Då menar jag inte "The Postman"-dålig. Mer charmigt usel med glimten i ögat, typ mer som "Death Wish 3". En film som inte utger sig att vara bra utan bara finns där för att vara übercool och så omoralisk och "fel" att det inte kan bli mer än BRA och sannslöst macho! Nu "råkar" ju Charles Bronson, r.i.p., vara en av mina all-time-favorites bland actionhjältar och det gör ju inte det hela sämre. Det går inte att jämföra med senare tids kalaspuffar typ Michael Dudikoff, Oliver Gruner eller Steven "Lönnfet" Seagal (tiden efter "Exit Wounds").
Har funderat och analyserat mycket kring vad som är så roande med usel film. Kanske är det så att jag själv känner mig bättre när jag ser att andra filmmakare misslyckas katastrofalt (inte för att jag är en filmmakare utan för att jag vill vara en, men inte kommit till skott). Eller beror det på min usla humor, eller har jag bara dålig smak? Sen skall ju man komma ihåg att göra en film så usel så att den är underhållande kräver sin man/kvinna. Antingen blir filmen usel utan att det egenterligen var meningen eller också likt Troma så gör man film enbart för att det skall vara dåligt som är ett konststycke i sig. Troma har ju skapat hjältar som exempelvis Toxic Avenger och Sergeant Kabukiman NYPD. En annan mästare var Russ Meyer som drevs endast av två saker för att göra film: kvinnor med brutalt stora tuttar. Kan ju inte skriva annat än att jag har blivit påverkad av alla usla filmer jag sett under åren. Detta återspeglas i de filmer som jag och mina vänner gjorde under 90-talet även en liten bit in på 2000-talet. Jag var väl oftast drivande när det gällde att komma på idéer som flörtar med ordet uselt-bra eller helt enkelt: En liten småcrazy historia är ju aldrig fel. Här är några av våra klassiker som vi gjorde:



  1. Scarf-Face vs. Harry Callahan
  2. The Highschool Massacre
  3. The Sauna Killers
  4. The Sauna Killers - Remake
  5. The Killer Wig (Peruk på vift!)
  6. Basement Terror
  7. Halsbandet (Highschool Massacre II)
  8. Halsbandet II (Highschool Massacre III)
  9. UFOt Ralph Pulver
  10. Mean Machine
Under min tid på distansutbildningen på Film i Väst, så gjorde jag väl bort mig grundligt inför regissören Reza Parsa (Före stormen). Vi hade haft hemläxa på att skriva två synopsis till två kortfilmer. Jag som har fantasi badboll, oftast, när jag skall skriva något, speciellt om det måste vara seriöst, lät fantasin flöda ut på mitt papper, hur dåligt kan man göra det tänkte jag och fann inga gränser. Jag tvingades läsa upp mina alster inför en klass helt utan humor. De enda som hade humor var mina vapendragare på den tiden Fredrik Ohlsén och Anton Hedberg. Dessa två skrattade hejdlöst, om det var åt mig eller med mig vet jag inte, förmodligen åt mig eftersom det var en oerhört pinsam situation. Men det kvittar väl nu, både att de skrattade åt mig och sanningen att Reza Parsa är ganska överskattad ;)


Alla tiders Kalkonklassiker:
  1. Schlock - The Banana Monster (John Landis debut) ("Gissa kroppsdelar i sopsäck"-tävlingen är genialisk!)
  2. Dark Star (John Carpenter debut) (Badbollsmonstret kick-ass)
  3. Death Wish 3 (Challe-B fortsätter leta upp världens mest korkade och elakaste badguys för att brutalt öka deras kroppstyngd med bly, tugnt bly.)
  4. Kill Squad (Vietnam veteran samlar "gänget" för ett uppdrag, men hamnar i händerna på en mycket ond Ninja) Lysnade!
  5. Hell Squad (Striptease-liknande brudar i bikini sätts i hårdträning för att snabbutbildas till något världen aldrig tidigare skådat! "Charlie's Angels" gå och häng er! Mycket bubbelbad och naken hud utlovas, samt tung agent action ;)
  6. The Mad Bunch (Mats Helge Olssons actionraffel)(Strandscenen där en liten unge kickar skiten ur en hårdbarkad snubbe är genial)
  7. Vixen! (Russ Meyer byst mästaren nr 1. Brutalt underhållande med bikinibrudar, sex, våld, omoral, incest, racism och glimten i hela ögat)
  8. Cannibal - The Musical (Trey Parker & Matt Stone i en sannslös kannibal musikal, underbar) Troma producerad förstås!
  9. Troma's War (Krigsraffel, Mr Aids är en badguy och massa annat Tromatiskt kul våld)
  10. Weekend at Bernie's II (Döde Bernie vaknar upp som dansande Zombie med hjälp av Voodoo och svänging musik!)

Till er som orkat läsa detta ordbajseri sök upp dessa filmer eller iallafall några och njut av filmkultur värt namnet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar